Puhelinnumero

+123-456-7890

Sähköposti

mail@kehonterveydeksi.fi

Aukioloajat

Mon - Fri: 7AM - 7PM

 

Sanotaan, että nauru pidentää ikää. Nauru todellakin on ihmiselle hyväksi ja siitä saa paljon terveyshyötyjä. Sillä saadaan esimerkiksi tehostettua verenkiertoa, jolloin sydän ja keuhkot vahvistuvat. Nauraminen myös rentouttaa. Jos on stressaantunut, nauru lievittää sitä ja samalla se piristää mieltä. Kun nauraa, se saa endorfiinihormonin lisääntymään tuoden hyvänolon tunnetta. Nauramisen voidaan ajatella olevan siksi myös kipulääkettä.

Vaikka naurulla on niin paljon hyviä vaikutuksia, kaikki eivät pysty nauramaan. Ehkä siihen ei vain tule sopivaa tilaisuutta tai nauraminen ei vain aina huvita. Mutta onneksi silloin ei ole yksin tämän ongelman kautta. Siihen löytyy apua joogasta – nimittäin naurujoogasta. Jos ei naura tarpeeksi, se on hyvä vaihtoehto korjata tilanne. Naurujoogassa jokainen varmasti nauraa!

Miten naurujooga on syntynyt?

Naurujooga on liikuntaa, naurua, mukavaa ajanvietettä ja siitä voi tehdä itselle vaikka pysyvän harrastuksen. Naurujoogan on lähtöisin Intiasta ja sen voidaan ajatella saaneen alkunsa vuonna 1995, kun Madan Kataria niminen intialainen lääkäri kirjoitti lehteen, kuinka paljon nauraminen vaikuttaa terveyteen ja hyvinvointiin. Hän meni eräänä aamuna läheiseen puistoon ja keräsi siellä ryhmän nauramaan kanssaan ja tänä päivänä sadat ihmiset nauravat edelleen puistossa aamuisin hänen kanssaan netticasinot live.

Ensin nauru saatiin aikaan vitseillä. Myöhemmin huomattiin, että naurun saa alkamaan ilman sitä. Nauramaan voi ruveta yhdessä ihan ilman syytä. Kun muut nauravat, jo sillä voi itsekin alkaa nauramaan helposti. Mutta siihen tarvitaan oikea ohjaaja, jotta nauru saadaan aina aikaiseksi ja aloitettua.

Suomessa naurujooga aloitettiin vuonna 2001 ja sitä varten käytiin Ruotsissa asti kouluttautumassa. Tämän jälkeen on Suomessakin on toimintansa aloittanut paljon uusia naurujooganpitäjiä. Myös naurujoogan keksijä Madan Kataria on käynyt Suomessa valmentamassa lisää kouluttajia. Toki Suomessa on nyt jo omiakin paikkoja, joissa koulutetaan naurujoogan ohjaajia.

Kenelle naurujooga sopii?

Naurujooga sopii kaikille. Sitä voi pitää harrastuksena ja se on samalla myös liikuntaa. Naurujoogaa voivat harrastaa kaiken ikäiset ja jokainen voi tehdä siihen liittyviä harjoituksia siihen tahtiin, kuin se itselle sopii. Kaikista tärkeintä on, että naurujoogan jälkeen on rentoutunut ja iloinen. Kukapa ei voisi nauramisen jälkeen sitä olla?

Naurujoogassa ei tarvitse käydä säännöllisesti. Sitä voi käyttää vain hetkeen, johon tarvitsee lisäpiristystä tai jännityksen poistoa. Kun aloittaa jonkin tilaisuuden naurujoogalla, saa luotua ihan erilaisen tunnelman vaikkapa jonkin luennon tai esityksen alkuun. Naurujooga sopii myös ohjelmanumeroksi eri tilaisuuksiin. Se sopii polttareihin, syntymäpäiviin ja muihin juhliin, joissa tarvitaan mukavaa ohjelmaa. Nauru sopii joka paikkaan!

Missä naurujoogaa voi harrastaa ja miten se tapahtuu?

Naurujooga ei ole vain sitä, että nauretaan yhdessä. Eihän kukaan jaksa vain nauraa koko naurujoogan ajan ilman, että siihen ei kuuluisi mitään sen kummempaa. Silloin voisi nauraa ne naurut kotonakin, vaikka katsomalla hauskoja ohjelmia televisiosta.

Naurujoogassa on kolme peruselementtiä. Ne ovat liike, katsekontakti ja leikkisä mieli. Sanassa on mukana jooga, koska hengitys on myös sen yksi tärkeä osa. Kun nauraa, voidaan samalla tehdä esimerkiksi syvähengityksiä. Naurujoogassa ammattilainen osaa neuvoa ja näyttää miten voi samalla hengittää kun nauraa.

Naurujoogasta positiivinen ketjureaktio

Naurujoogaan ei mennä nauramaan sen takia, että ollaan iloisia ja onnellisia ja sen takia pitää päästä nauramaan. Sinne mennään, jotta sen jälkeen olisi parempi mieli. Kun on parempi mieli ja rennompi oli, se auttaa moneen asiaan – poistaa stressiä, rentouttaa, antaa paremman mielen. Näistä taas aiheutuu monia muitakin hyviä asioita keholle. Verenpaine laskee ja sekin taas aiheuttaa muita terveyttä lisääviä tekijöitä. Kun pääsee oikein ja kunnolla nauramaan, saa se aikaiseksi parantavan ketjureaktion.

Recommended Articles